Wednesday, January 6, 2010

Usia

Petang tadi, Waktu pulang, Aku singgah sekejap di taman berhampiran Rumah Aku... Melepas gian... :)
TamN penuh sesak dengan orang yang obses dengan kesihatan,  berjoging petang2, macam aku dulu... Di kolam, sorAng pacik tua mencangkung di tapi kolam, memegAng sebatang rod pNancing yg agak besar... Urat tangan dan tengkuk pakcik tua tu jelas kelihatan menandakan betapa lewatnya usia pakcik tu.. Aku turun dari keretA, perlahan2 aku dekati pakcik tu...
Zazzzz!!! Zazzzz!!! Pakcik tua tu menghayun katak di hujung kail.. 
"dpt pakcik?" sapa aku dengan nada seorang anak Muda yang acah2 penuh sopan santun..
"xder, baru jer sampai dik.." 
Aku lihat kolam yang penuh xdengan pokok berduri. Di hujung kolam, 2 orang anak kecil mengendong bola, kasihan... Kecik2 dh di momokkan dengan sukan lelaki tipikAl yg sangat xboleh blah... Rungut aku dlm hati... Kalau aku kaya spt tony fernandes, takkan aku beli club westham tu... Baik aku Sedekah jer duit tu, sponser smuer Rumah orang2 tua satu malaysia antar dier orang g buat haji naek kapalterbang air asia.. Huh!!! Criter lain...
Aku pergi semula ke kreta, capai rod dan beg aku, set up sikit2,
Zuzzz!! Grub putih melayang ke tengAh....
2 anak kecil tAdi aku perhatikan sambil mengarau reel... SAlah seorang dari budak tu memandang aku.. Sambil tersenyum, dia mengajak rakannya menghampiri Aku... 
Comel... Anak kecil yang serba ingin tahu, yang ingin belajar, dia menarik tegang tangan kawannya yang macam takut2 untuk menghampiri aku... 
Aku pandang kedua dua anak kecil tu... Sambil tersenyum... Salah seorNg merapati aku....
"dAh dapat IkAn pakcik?"
WHAT!!!??? 
Dem... Aku tersentak, trus berubah muka aku... Seorang budak sekolah rendah panggil aku dengan kata nAma "PAKCIK" n he mean it!!! 
Adeh... Hmm... Mungkin dh sampai masa untuk aku potong jambang dan Misai...

No comments:

Post a Comment