Tuesday, February 3, 2009

The Greatest Recycling Project of All

“Jika seseorang itu kurang beramal dan mengumpulkan bekalan untuk ke akhirat, maka dermakanlah organ terutama kornea mata dan jantung. Mungkin perbuatan yang cukup mudah ini bukan sahaja dapat menambahkan pahala malah ia akan menjadi penyelamat daripada neraka atau perisai kepada dosa-dosa kita selama ini”

Bekas Penasihat Agama Istana Negara, Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz.

pernah terfikir tentang bender nih? agak berat jugak sebenarnya kalau kita tak tahu ape2, di malaysia nih jer, sangat ramai yang memerlukan organ, terutamanya masyarakat melayu, dan bila aku criter pasal melayu, fokus utamanya tentu2 lah islam.

atas nih carta bilangan penderma untuk beberapa tahun lepas dari Pusat Sumber Transplan Kebangsaan (NTRC) di hospital kl, menarik kan? satu negara yang majoritinya bangsa melayu, mempunyai pratus yg sungguh memalukan.

dah lama dah aku terbuka hati untuk jadi penderma, kadang2, bila memikirkan tentang seseorang yang sangat2 memerlukan, jiwa nih jadi hiba sangat, sesetengah orang tak pernah langsung terfikir pasal benda nih.

macam tu jugak aku dulu, langsung takpernah terfikir untuk jadi penderma, but someting happen, membuatkan aku terfikir, macam mana kalau perkara nih kena pada keluarga aku sendiri?, macam mana kalau kena pada orang yang kau sayang?

hannya kerana kurang pendedahan dan takut, menyebapkan seorang lagi manusia tidak dapat meneruskan kehidupannya, padahal sewaktu kau mati nanti, semuanya tidak berguna lagi untuk diri kau. salahke kalau didermakan pada yang memerlukan?

sebenarnya, tiada halangan dalam agama untuk menderma organ, ia terletak pada hati kau, kalau niat kau iklas, kekuatan akan datang. takkah kau rasa sangat bermakna bila kau dapat memberikan kehidupan kpd seseorang yang sangat2 memerlukan?

takperlu fikir lagi, hidup dan mati tak siapa tahu bila..

klik sini

atau pun pegi ke Institut Jantung Negara. call Sister Noorsalina Othman 03-2617 847


**rindu seseorang yg memerlukan

**batuk selsema masih belum sembuh

**penyakit susah tidur menyerang

2 comments:

  1. hmmm..pernah terfikir..tp ntah la...mcm org lain gak..x ready kot...takut ade sket la..tp mungkin bile da besa tu nnt sume akan berubah..who knows...hehehe

    ReplyDelete
  2. :) aku hannya cuba untuk membuat kita2 terfikir.. selebihnya terpulang pada diri sendiri.. ;)

    ReplyDelete