Wednesday, May 20, 2009

semalam yg suram..

sebujur tubuh tegak kaku terbaring depan aku.. wajah nya ditutup dengan kain putih..
teringat masa dulu, aku pernah berlari dengan sebujur tubuh tegak kaku yg terbaring depan aku nih, sewaktu kami sama² bakar campak mercun dalam post guard.. pernah berlari ketawa bersama ketika dikejar pakguard apabila sama² masuk ke kawasan hostel prempuan semata² nak buat suprise kat gadisnya dengan melambakkan jambangan bunga ros merah di depan pintu bilik gadisnya yang sangat dia sayang.... pernah dia bergurau dengan aku dulu... "aku kawen, kau jadi pengapit kipas aku ok? kalau kau kawen.. hmm.. takyah pengapit, aku taruk kipas angin kaki jer sblah kau.."
aku gak pernah berseloroh denganya.. "a packet of weed, is like a packet of orgsm..."
"a woman that u love, is like full package of all kind drug that u take in your whole life" dia memang sorang mat bunga yg kental...

tapi tu cerita 4 tahun lepas...

keadaan sekeliling sangat memilukan, ibunya duduk di sisinya dengan al'quran, sambil membaca dan sedikit teresak², tanda tidak dapat menerima pemergian sekujur tubuh tegak kaku yg terbaring depan aku tu.. bengkak mata ibunya menangis bagaikan ditumbuk berkali² tepat ke mata.. tepat ke mata hati..

bapanya hannya diam duduk di luar pintu rumah, sambil memegang senaskah yasin.. sorang anak kecil, duduk di samping bapanya... muka yang bersahaja... tetapi sesekali berubah wajah, berkerut dahinya cuba memahamkan keadaan apa yang berlaku..

sejenak kemudian, dia terpandang sesuatu.. lalu beredar dari ayahnya, pergi ke pasu bunga, memetik bunga kertas.. dah terus ke ibunya.... jelas sekali aku dengar perbualan anak kecil itu... "kenapa mak nangis? nape along tido? along dah mati ke?" berkerut lagi dahi anak kecil tu bila ibunya hannya diam... ibunya merangkul anak kecil itu dan berbisik perlahan.. "along nak rehat..." anak kecil itu terpandang sesuatu di luar.. tersenyum, lalu dia berlari keluar rumah....

di kawasan perkuburan, sebelum allahyarham diturunkan ke lahadnya, sempat aku tolong buka ikatannya, aku selak kain yg menutupi mukanya, mukanya kelihatan biru, bibirnya mengelupas... keadaan menjadi semakin suram apabila si ibu mendukung adik kecilnya, berdiri di sisi dan berkata... "bagi salam kat along, lepas nih tak dapat jumpa along lagi..."


...... ... .... .. . . . . . . .


aku bersandar pada kereta...
dem!! mungkin macam tu lah keadaan sekeliling aku kalaulah minggu lepas...... hmm....
tapi aku yakin... dia puas dengan tindakannya.... jauh di sudut parking kereta, seseorang gadis bertudung, duduk bersendiri mendiam kan diri di dalam kereta...



allahyarham zuzaidan bin zulkipli
1985 - 2009
al fatihah....


**dia meminum racun dalam bilik tidurnya, tapi dalam C.O.D repot, tertulis dia keracunan..

No comments:

Post a Comment